Wednesday, July 6, 2011

Pengubat Rindu

“Jika kita rindukan Mekah dan Madinah, kedua-duanya tiada di Malaysia. Kumpul duit dan InsyaAllah pergilah lagi menunaikan umrah. Terubatlah rindu pada Kaabah dan Masjid Nabawi. Jika rindu dengan amalan kita di sana – rindu pada Allah -, marilah kita solat berjemaah di masjid. Itulah rumah Allah yang ada di Malaysia. Marilah kita solat malam….”.


Kata-kata yang dipetik dari seseorang yang saya kagumi. Beliau merupakan seorang yang amat dikenali di Malaysia kerana telah menulis sebuah buku yang "top seller" - Travelog Haji, Mengubah Sempadan Iman -

Beliau bukan seorang Ustaz, namun penulisan beliau amat mudah diikuti dan senang difahami. Amat santai dan bersahaja. Penulisan beliau berjaya memberikan kesan buat diri ini yang masih lemah imannya. Ianya sebuah buku yang saya rasakan amat perlu dibaca buat semua orang bagi mengenali diri sendiri. Banyak kandungan yang secara tidak langsung amat hampir mengambarkan diri saya dan pengalaman yang hampir serupa walaupun bulkan 100% sama namun sedikit sebanyak kena pada diri ini. Sememangnya sikap kita takkan lari dari apa yang diperkatakan oleh Prof. Mohd Kamil. itu la fitrah dan sifat manusia yang telah ditetapkan oleh Allah SWT. Tidak dapat lari kerana semua sifat mahupun positif atau negatif tentu ada dalam diri manusia. Cuma pembawakan yang akan menentukan identiti kita.

Okay lah. Cuma hari ini rasa bersemangat nak memulakan sesuatu. Telah agak lama saya memulakan blog ini cuma tak tau apa nak diisikan. Bacaan saya dalam satu entry Usaz Zaharuddin menjadi pencetus buat diri ini nak memulakan sesuatu yang mungkin agak kurang diambil peduli oleh masyarakat @ pengguna internet di Malaysia ni. Insya Allah saya akan story sikit dalam post yang lain.

No comments: